De revolutionaire Grashopper kwam in 1964 op de markt, een tijd dat schoenmode nog erg conservatief was. Damesschoenen waren destijds slank, spits en veelal voorzien van een stijve zool. Draagcomfort was ver te zoeken. Maar toch kwam de Grashopper op het goede moment op de markt. We praten over de jaren ’60, de tijd dat muziek uit Amerika populair werd in Europa, reizen steeds betaalbaarder werd en vooral studentbewegingen verandering brachten in het levensgevoel van de jonge generatie, een gevoel van vrijheid, idealisme en zelfbeschikking. Bij de eerste presentatie zorgde de Grashopper voor verbazing, een tikje spot, maar vooral heel veel bewondering. Het is te vergelijken met de presentatie van de eerste iPhone in 2007. De casual Grashopper op natuurlijk gevormde leest, die de tenen volledige vrijheid bood, paste perfect bij de veranderingen van deze tijd en het was dan ook al snel hét succesnummer van de Duitse fabrikant Sioux, wereldwijd in de belangstelling en veelvuldig gekopieerd. Eindelijk was er een schoen die nieuw leven blies in de ‘vastgeroeste’ gewoonten in de wereld van schoenen.

1967 – On air

 

In 1967 wordt de eerste televisiespot van Grashopper uitgezonden. De commercial is geregisseerd door Michael Ballhaus en was zelfs de eerste televisiespot ooit van een Duitse schoenfabrikant in het algemeen.

1970 – Licentie met Clarks

 

De Engelse schoenfabrikant Clarks mag onder licentie een kopie van de Grashopper op de markt brengen. We hebben het hier over de Wallabee, een model die ook voor Clarks een succesnummer werd. De licentie heeft 30 jaar lang bestaan.

 

Op de foto links staan de oprichter van Sioux, Peter Sapper (L) met zijn vrouw Karin Sapper en Lance Clark (R).

De Wrekers – Emma Peel

 

De Britse actrice Diana Rigg werd vooral bekend door haar rol als Emma Peel in de cultserie De Wrekers (The Avengers). Zij was groot fan van de Grashoppers. Op de foto hiernaast is de actrice te zien terwijl ze haar geliefde Grashoppers draagt.

2014 – 60 jaar Sioux

 

In 2014 bestaat Sioux 60 jaar. Ter ere van het 60 jarige jubileum werd de originele Grashopper uit 1964 nieuw leven ingeblazen. De ‘New Generation’ is een evolutie van de revolutionaire Grashopper mocassin uit de zestiger jaren. De vorm is in de basis hetzelfde gebleven, maar vooral de innovatieve en moderne witte rubberzolen bepalen de look van de nieuwe generatie Grashoppers. Tevens is de nieuwe Grashopper verkrijgbaar in ruim pallet van kleuren en natuurlijke materialen, waarbij excentrieke dessins een kenmerk zijn voor de moderne variant van de tijdloze ‘Original’, die ook nog steeds verkrijgbaar is.

De naam Grasshopper

 

Grasshopper is de Engelse term voor sprinkhaan, en wie goed kijkt ziet ook wel wat van een sprinkhaan terug in de neus van de Grashopper schoen. Het was eerst ook de bedoeling dat de schoenen Grasshopper gingen heten, maar het merkenrecht liet het destijds niet toe, daarom dat er gekozen is voor Grashopper, dus met één S in plaats van Grasshopper met dubbel S.

10.000.000

 

Sinds de lancering van de Grashopper zijn er al meer dan 10 miljoen exemplaren verkocht. Dit is ongeveer een vijfde deel van de totale aantallen Sioux schoenen die er sinds de oprichting van het merk in 1954 zijn verkocht.

The Indian Spirit

 

De Grashopper schoen is gebaseerd op de authentieke mocassin, een schoen die zijn oorsprong vindt bij de indianen, de oorspronkelijke bewoners van Noord Amerika. U leest er meer over op onze pagina over The Indian Spirit.